Concours de la meilleure présentation étudiante 2026

L’ACP organisera les concours du meilleur exposé oral et du meilleur poster étudiant lors du congrès de l’ACP 2026. Des prix en espèces seront remis par l’ACP aux meilleurs exposés oraux et aux meilleurs posters étudiants. De plus, diverses divisions thématiques de l’ACP et d’autres sponsors organiseront des concours plus ciblés par domaine.

QUELS SONT LES AVANTAGES DE PARTICIPER ?

Ces concours ont pour objectif d’encourager les étudiants de premier cycle et des cycles supérieurs à présenter leurs travaux de recherche et à interagir avec la communauté canadienne des physiciens dès le début de leur carrière. Les étudiants doivent présenter leurs travaux et assumer l’entière responsabilité du contenu de leur présentation ainsi que du résumé écrit.


ÉLIGIBILITÉ

Pour être admissible à ce concours, un étudiant doit être membre (diplômé) ou affilié (étudiant de premier cycle) de l’ACP. L’affiliation des étudiants de premier cycle est gratuite pendant toute la durée de leur programme de licence. La première année d’adhésion est gratuite pour les étudiants diplômés ; des frais considérablement réduits s’appliquent pour les années suivantes. Les demandes d’adhésion et de renouvellement peuvent être soumises en ligne ici.

Veuillez noter que l’activation de votre adhésion/affiliation peut prendre jusqu’à 10 jours ouvrables au total, ce qui inclut le traitement du paiement, le cas échéant. Par conséquent, il est recommandé de soumettre votre demande d’adhésion en même temps que votre résumé.


COMMENT PARTICIPER AU CONCOURS

Les étudiants qui souhaitent participer aux concours de l’ACP du meilleur exposé oral ou du meilleur poster étudiant doivent indiquer clairement leur intention de concourir en sélectionnant l’option appropriée pour le concours oral ou le concours de posters au moment de la soumission du résumé du congrès. Un étudiant qui participe au concours Best Student Oral de l’ACP ou au concours Best Student Poster de l’ACP sera automatiquement inscrit au concours divisionnaire de l’ACP approprié, s’il existe et s’il est membre de cette division. Veuillez noter que même si un étudiant peut faire plus d’une présentation (par exemple, un exposé et un poster, à condition qu’ils portent sur des sujets différents), il ne peut pas participer à plus d’un concours de l’ACP (oral ou poster).


Évaluation des présentations orales et des affiches

Les présentations orales des étudiants et leur évaluation auront lieu dans le cadre de la session scientifique qui leur aura été attribuée tout au long du congrès, de l’après-midi du lundi 21 juin jusqu’au début du déjeuner du mercredi 23 juin. Les finalistes du concours l’ACP Best Student Oral feront une deuxième présentation orale le jeudi 24 juin.
Les présentations par affiches des étudiants et leur évaluation auront lieu lors de la session d’affiches du congrès, le mardi 22 juin. Les finalistes du concours Best Student Poster de l’ACP feront une deuxième présentation par affiche le mercredi 23 juin.

L’évaluation sera basée sur les critères suivants :

Exceeding Demonstrating Developing Emerging
4 3 2 1
Context, motivation Problem is defined and put into context in a compelling way (precisely stated and strongly supported). Problem is clear and consistent with the supporting material. Problem is basically understandable but supporting material is insufficient. Problem can be deduced but is not explicitly explained in the presentation.
Scientific content, quality, originality Research methods and data are clearly explained. Impact of results are coherently compared to previous work. Contribution of the student is clear. Research methods, data and impact are presented. Contribution of the student is clear. Research methods and data are presented. Impact of results is insufficiently supported or contribution of the student is not clear. Research methods and data are presented. Impact and contribution of the student are not clear.
Supporting materials (diagrams, data, graphs, statistical analysis, uncertainties) A variety of supporting materials appropriately refer to information or analysis that significantly supports the presentation. Supporting materials appropriately refer to information or analysis that generally supports the presentation. Supporting materials appropriately refer to information or analysis that partially supports the presentation. Insufficient supporting materials refer to information or analysis that minimally supports the presentation.
Organizational pattern (specific introduction and conclusion, sequenced material within the body, and transitions) Organizational pattern is clearly and consistently observable and is skillful and makes the content of the presentation cohesive. Organizational pattern is clearly and consistently observable. Organizational pattern is intermittently observable. Organizational pattern is not observable.
Delivery techniques (clarity, vocal expressiveness, enthusiasm, posture, gesture, eye contact, pace, terminology) Delivery techniques make the presentation compelling, and speaker appears polished and confident. Terminology and pacing are appropriate to audience. Delivery techniques make the presentation interesting, and speaker appears comfortable. Terminology and pacing are appropriate to audience. Delivery techniques make the presentation understandable, and speaker appears tentative. Terminology and/or pacing are appropriate to audience. Delivery techniques detract from the understandability of the presentation, and speaker appears uncomfortable. Terminology and/or pacing are not appropriate to audience.
Responses to questions and understanding of research topic Responses to questions include further information and mastery of research topic is clear. Responses to questions include basic information and understanding of research topic is clear. Responses to questions reflect basic understanding but mastery of research topic is not clear. Responses to questions are insufficient and understanding of research topic is not evident.
Overtime penalty (oral presentations only) -3 for > 45 seconds overtime
Total Score (out of 24)


WHAT IF I WIN?

Winners of the CAP Best Student Oral and Best Student Poster competitions, as well as winners of Division competitions will be announced on Thursday, June 24, and the results published in Physics in Canada. 

 

Division and Sponsored Competitions

A student entering either the CAP Best Student Oral or Best Student Poster competitions will automatically be entered into the appropriate CAP divisional competition if one exists and if they are a member of that division. Any student who has questions or concerns about competing for all prizes for which they are eligible should email programs@cap.ca. Membership in a CAP subject division is free for students and can be activated upon applying or renewing a CAP membership. Current members of the CAP can join a CAP subject division by sending an email request to membership@cap.ca.